Ogniwo paliwowe na wodór© Auto Exposure Canada

Bezpieczny jak nafta

28 grudnia 2007, 00:18

Jednym z najbardziej faworyzowanych paliw przyszłości jest wodór. Zapewnia on bardzo wydajną produkcję energii, i - co nie mniej istotne - można go stosować zarówno w samochodach z klasycznymi silnikami spalinowymi, jak i w elektrycznych pojazdach zasilanych przez ogniwa paliwowe. Niestety, poważnym problemem jest bezpieczne przechowywanie paliwa. Według firmy Ford, problem ten właśnie został rozwiązany.



© Ed Fladung

Zepsuty mózg gracza

27 grudnia 2007, 23:59

Co pewien czas publikowane są badania dowodzące negatywnego wpływu gier wideo na przeróżne aspekty naszego życia - zwykle poszukuje się w nich związków między dużą dawką przemocy a wzrostem agresji wśród młodzieży. Tym razem doktor Chou Yuan-hua z wydziału psychiatrii w Taipei Veterans General Hospital donosi, że gracze mogą uszkodzić sobie mózg.


Aptera Typ-1 z widoczną klatką bezpieczeństwa

Nie pali, nie pije...

22 grudnia 2007, 01:27

Możemy już zapoznać się z wrażeniami po próbnej przejażdżce elektrycznym pojazdem opracowanym przez kalifornijską firmę Aptera. Model o swojskiej nazwie Typ-1 e jest trójkołowcem wykonanym z kompozytów, który może wygodnie przewozić dwie dorosłe osoby oraz dziecko na odległość do 190 km. Po pokonaniu tego dystansu wymagane jest kilkugodzinne ładowanie baterii.


Martin Roscheisen oraz ogniwa firmy Nanosolar

Tanie megawaty

22 grudnia 2007, 00:56

Amerykańska firma Nanosolar obiecuje zrewolucjonizowanie przemysłu energetycznego. Jej produktem są co prawda dobrze już znane panele półprzewodnikowych fotoogniw, jednak rewolucja jest związana z ceną. Dzięki nowej technologii wytwarzania, energia powstająca w panelach może być tańsza niż ta uzyskiwana z paliw kopalnych.


© K2D2vacalicencja: Creative Commons

Korkowanie hamulcem

21 grudnia 2007, 01:00

Badania matematyków nad przyczynami zatorów drogowych dowiodły, jak wielkie znaczenie może mieć działanie jednostki. Naukowcy z uniwersytetów w Exeter, Bristolu i Budapeszcie opracowali model, dzięki któremu udało się znaleźć przyczynę powstawania korków na drodze w sytuacjach, gdy brak jest typowych utrudnień w ruchu, spowodowanych np. wypadkami czy remontami nawierzchni.


Jeden za wszystkich

21 grudnia 2007, 00:46

Mózg to niezwykle skomplikowana konstrukcja, składająca się (w wypadku człowieka) z około 100 milardów neuronów oraz biliarda (1015) połączeń między nimi. Zrozumiałe są zatem poglądy, że za zachowania posiadaczy mózgu odpowiadają zbiorowe reakcje dużej liczby neuronów. Tymczasem okazuje się, że wpływ na złożone czynności, takie jak uczenie się czy ogólne zachowanie, mogą mieć już pojedyncze neurony.


Opony, które wiedzą

19 grudnia 2007, 23:58

Jednym z pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest wyposażenie pojazdu w inteligentne opony. Podejmowane dotychczas próby zbudowania takich kół zwykle polegały na wyposażaniu w odpowiednie czujniki (zwykle: mierniki ciśnienia) opon o klasycznej konstrukcji. Badacze z Purdue University w West Lafayette proponują jednak coś znacznie bardziej zaawansowanego.


Mniejszej nie znajdziecie

19 grudnia 2007, 23:52

Izraelscy naukowcy z ośrodka Technion w Hajfie stworzyli najmniejszy na świecie egzemplarz Starego Testamentu. Hebrajski tekst liczący ponad 300 tysięcy wyrazów zmieścił się na kwadratowej płytce krzemu pokrytego złotem, a litery zostały wyryte w podłożu za pomocą skoncentrowanej wiązki zjonizowanych atomów galu.


© markfftanglicencja: Creative Commons

Zwierzątka odetchną?

19 grudnia 2007, 00:32

Zanim nowy lek trafi do aptek, musi przejść wieloletnie, drobiazgowe próby, m.in. na zwierzętach oraz ludziach. Podobne testy przechodzą również kosmetyki i środki chemiczne. Proces weryfikacji może ulec znacznemu skróceniu dzięki parze układów scalonych noszących nazwy DataChip oraz MetaChip.


Dywan prawie latający

19 grudnia 2007, 00:24

Jak się okazuje, latające dywany nie są wyłącznie rekwizytami ze świata baśni. Zespół naukowców pod wodzą Lakshminarayanana Mahadevana z Harvard University dowiódł, że giętka płachta falującego materiału może utrzymać się w powietrzu. Niestety, obliczenia badaczy wskazują zarazem, że ze zwykłego dywanu nie da się łatwo zrobić powietrznego środka lokomocji.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy